-
Contact klasse. (Aanvallen in de bestuurdersdeur is ten strengste VERBODEN !)
-
Min. leeftijd : 18 jaar.
-
Het is verplicht te rijden met een helm, lange broek, trui met lange mouwen, stevige schoenen en nekband. (nekbescherming systeem bv.: Hans, Defender,
Simpson,...) Brandvrije overall wordt sterk aanbevolen voor de eigen veiligheid.
* Standaard wagen met originele motor en met max. 2500cc
motorinhoud.
* Motorwissel is toegestaan max. 2500cc.
* Auto's met 4x4 (ook niet als deze is omgebouwd naar 2wd)
* Grote bestelwagens (bv. Ford Transit.)
(wel toegelaten: bv. Renault Kangoo)
* Cabrio's
* SUV's
* Geen turbo motoren, LPG of Diesel.
-
Er wordt met een standaard wagen gereden.
-
De veringen dienen ook standaard te blijven. (zowel voor- als achteraan)
-
Er zijn GEEN VERSTERKINGEN toegelaten, tenzij in de binnenruimte waar de piloot zit.
-
Deze versterkingen mogen alleen dienen ter bescherming van de piloot.
-
Aan de buitenkant van de pilootdeur, MOET een ijzeren beschermplaat (deurplaat) aangebracht worden van minimaal 6mm dik (stukken vangrail, U-profielen of gelijk
welke bescherming, welke gevaarlijk zou kunnen zijn voor de andere deelnemers, zijn verboden, ook zijn oude radiatoren en giet ijzer verboden).
-
De onderste rand van de plaat moet minimum gelijk zijn met de onderkant van deurdrempel en moet bovenaan gelijk of max. +/- 20cm onder de raam komen.
-
Deze plaat moet de deur van de piloot VOLLEDIG OVERLAPPEN; dit betekent minimum 5cm OVER de A stijl en 5cm VOORBIJ de B stijl en max. +-20cm.
-
Bij een auto met 4 deuren, mag deze beschermplaat NIET over de volledige leng te van de auto gaan (alleen de deur van de piloot).
-
De bevestiging van deze deurplaat moet gebeuren met MINIMUM 6 bouten van M12 Deze bouten mogen niet verder uitsteken dan de dikte van de bout.
-
De bescherming van de distributie, delco of de oliefilter is toegelaten als deze zich VOORAAN de motor bevinden (niet aan de zijkant). Deze bescherming mag uit
ijzer van maximaal 5mm dik zijn en mag niet kunnen beschouwd worden als een versterking.
-
Alle wagens moeten voorzien zijn van een perfect werkende rem installatie.
* VELGEN:
- Er mag zowel 13", 14" of 15" velg gebruikt worden.
- Het is toegestaan bv. vooraan 15" velg te gebruiken, en
achteraan 14" velg.
- Zowel stalen- als licht metalen velgen zijn toegelaten.
- Velgen mogen niet omgekeerd worden.
- Spoorverbreders zijn NIET toegelaten.
* BANDEN:
- Noppen-, Quad-, Eurocross-, Rallycross-
of sneeuw banden met de zogenaamde spikes zijn niet
toegestaan.
- Er mag enkel gereden worden met straatlegale
banden M+S profiel, sneeuwbanden zonder spikes of
straatbanden. Al deze banden mogen opgesneden
worden tot max. 10mm
diep.
- De banden mogen niet uit de carrosserie steken.
- Binnenbanden en flappen zijn toegestaan.
- Wielloodjes moeten verwijderd zijn.
-
Alle binnenbekleding moet verwijderd worden. het dashboard en bestuurderstoel (goed bevestigd) mogen blijven.
-
Alle glaswerk moet verwijderd zijn. ( alsook het raam mechanisme en indien van toepassing het dakraam)
-
Al het plastiek aan de buitenkant van de auto dient verwijderd te worden.(bv. plastiek bumpers).
-
De wagens dienen start klaar te zijn voor aankomst op het evenement.
-
Een 4-punt veiligheidsgordel is verplicht, De originele gordel van de wagen is niet toegelaten. Deze moet aan de stempel of net achter de stempel bevestigd zijn.
Gebruik van een degelijke ketting is hiervoor toegestaan. (Ook deze mag niet beschadigd zijn.)
-
Het is verplicht een bangerbeugel / of minimaal drie bouwschoren achter de stoel in de auto te plaatsen. 1 horizontaal van B-stijl tot B-stijl en 1 verticaal
achter de bestuurder stoel en 1 verticaal op de plaats van e passagiers zetel. Deze dienen deugdelijk vast gezet te worden tussen bodem en dak, alsook dwars van B-stijl tot B-stijl dienen
deze in het geval van schoren ook deugdelijk vastgemaakt te worden. Schoren moeten ook deugdelijk en mechanisch aan elkaar bevestigd te worden doormiddel van lassen, ijzeren U-beugel of
bouten.
-
Bij de grote balken is een H-balk of bangerbeugel verplicht! Als ook bij de kleine balken als men de destruction wil meerijden. Geen H-balk of bangerbeugel is
geen destruction.
-
Voorbeeld van een bangerbeugel:
* Men mag een H-balk maken uit een koker minimaal
60x60mm van links naar rechts met metalen
eindplaten van minimaal even
groot. De opgaande
delen mogen gemaakt worden
van delen van schoren.
* Bij een bouwschoor dient de originele borgpin
verwijderd te worden en vervangen te worden door
een bout van min. M12 met een rondel aan elke kant.
Deze mag niet verder uitsteken dan de dikte van de
bout.
* Men mag ook gebruik maken van een aansluitende en
in de hoogte passend gemaakte stalen buis van min.
2mm wanddikte.
-
De bestuurdersstoel moet tegen de stempel/schoor of rolkooi aanzitten en vastgemaakt worden met een gordel, spanband, bout of ijzeren
bevestigingsbeugel.
-
Er worden geen raamnetten, zonneschermen of sunvisors toegelaten.
-
Vloerplaten onder de pedalen zijn toegestaan, maar niet verplicht.
* Deze moet afgedicht worden met een plaat van
minimum 3mm dik en moet minimum 5cm over de
zijkant van het zonnedak komen.
* De plaat mag niet voorbij het dak van de auto steken.
* De plaat moet deugdelijk bevestigd worden met
minimum 6 bouten van min. M10 of mag vast gelast
worden (min. 50% van de omtrek moet gelast worden
met een lasnaad van min. 5cm.)
* De plaat mag ook aan de balk bevestigd worden en
mag niet voorbij de achterkant van de balk komen.
* Bij een zogenaamde T-top (bv: Nissan 100NX), moet er
langs beide kanten een buis worden gelast met daar
een plaat over.
-
Er mogen hoeken gelast worden aan de A-stijlen om de motorkap vast te houden. Deze mogen niet groter zijn dan 40x40cm en max. 3mm dik
zijn.
-
De motorkap mag slechts met max. 4 stangen, welke niet meer dan 10cm boven de motorkap uitsteken, worden vastgemaakt.
-
Indien er geen hoekplaten gebruikt worden, mag de motorkap met 6 stangen vastgezet worden.
-
Originele scharnierpunten zijn toegestaan en worden gezien als hoekplaten. ( hier mogen dus max. 4 stangen gebruikt worden!)
-
Alleen bij Ford Sierra mag de voorbalk vervangen worden door een met dezelfde afmetingen en dikte. Er mogen geen bumpers uitgewisseld
worden (van een ander model bijvoorbeeld). Motor steunen mogen in ijzer gemaakt worden maar mogen niet groter zijn dan origineel
-
Men mag met een originele radiator rijden maar deze moet in de motorruimte bevestigd blijven, men mag ook een watertank
gebruiken.
-
Deze watertank mag maximaal zover naar voren komen dat als men een lijn trekt van links naar rechts gelijk met het voorste punt van
het motorblok (onderblok, hoogte van de koppakking, joint de culas) dat deze niet verder naar voren komt (zorg er zelf voor dat hier geen twijfel over kan zijn!).
-
Alleen een rechte of L tank is toegestaan. Geen U vorm.
-
Alle delen van de watertank moeten water bevatten uitgezonderd de bevestigingen, als er twijfel is bij de keuring of bepaalde delen
water bevatten zal er een klein gaatje geboord worden in het desbetreffende deel (dus zorg ervoor dat er geen twijfel kan zijn!).
-
Overloop moet van metaal zijn tot deze onder de motorkap het midden niveau van de waterbak bereikt, van daaruit mag een rubberen darm
gebruikt worden, deze moet de kortste weg naar beneden volgen en onder de auto eindigen tot maximaal het midden van de wagen.
-
De originele benzine tank is toegelaten, mits deze zich voor de achteras bevindt. Als deze zich achter de achteras bevindt, moet deze duidelijk lek gemaakt
worden of verwijderd worden.
-
Een stalen benzinetank van max. 20L moet deugdelijk bevestigd worden tussen de B-stijlen en de achteras.
-
De tankontluchting dient zodanig te zijn geconstrueerd, dat er geen benzine door de ontluchting naar buiten kan, deze dient door de bodem heen te gaan.
-
De benzine kraan moet voor de benzinepomp worden gemonteerd en er moeten speciale leidingen worden gebruikt. (Bv: benzineleiding, staalgevlochten leiding,
…)
-
De Batterij moet deugdelijk vastgemaakt worden. Deze moet afgedekt worden tegen lekken door middel van een zuurvast materiaal (bv: Rubber, plastic).
-
De batterij moet oftewel geplaatst worden tussen de B-zuilen en de achteras, bevestigd aan de stempel, of op de originele plaats. Indien de batterij op de
passagiersplaats wordt geplaatst, moet deze met ijzeren beugels naar de 4 kanten bevestigd worden.
-
Alle wagens moeten voorzien worden van een trek oog, eventueel door middel van een stukje ketting of gordel.
-
Trekhaken zijn VERBODEN. Wanneer een trekhaak op de auto staat, dient deze VOLLEDIG verwijderd worden.
-
Het voertuig moet voorzien zijn van een dakplaat met daarop het piloten nummer. (30x30cm). Deze bestaat uit een witte achtergrond met zwarte cijfers. Piloten
zijn zelf verantwoordelijk dat deze correct en permanent leesbaar zijn. Wanneer deze niet leesbaar is of het nummer is niet correct tijdens de wedstrijd, kan er een bestraffing volgen.
-
Het gebruik van een geluidsdemper is verplicht! De wagen mag max. 90dB produceren op 4000t/min. Teveel geluidsoverlast kan uitsluiting van de wedstrijd tot
gevolg hebben.
-
Koelvloeistof dient vervangen te worden door gewoon water.
-
Een zeil onder elke deelnemende wagen is verplicht.
-
Naar gelang het aantal inschrijvingen, kan er maar een maximaal aantal deelnemers toegelaten worden.
!!! Op eender welk moment van de dag heeft de organisatie het recht een wagen te onderwerpen aan een herkeuring en alsnog
de wagen af te keuren en uit te sluiten van deelname.
!!! Bij wangedrag tijdens de keuring, het niet respecteren van keurmeesters/organisatie, wangedrag of onsportief rijgedrag, kunnen per inbreuk X-aantal rondes van
het eind totaal afgetrokken worden en/of verdere acties worden ondernomen.
!!!Ten alle tijden hebben de organisatie, keurmeesters en de wedstrijdleiding het laatste woord!
-
Alles wat NIET in dit reglement staat is uitdrukkelijk VERBODEN !
-
Verdere verwijzingen : Zie Algemeen Huisreglement.