Balkenwagens

 

 

Reglement balken

 

 

 

 

 

De balkenreeks is een contact klasse. Aanvallen in de bestuurdersdeur is ten strengste verboden.

 

 

 

TOEGELATEN AUTO:

 

Standaardwagen met originele motoren en met max., 2500cc motorinhoud,

 


NIET TOEGELATEN AUTO'S:

Auto's met 4x4,grote bestelwagens (bv:Ford transit,wel toegelaten grote bv:Renault kangoo) ,cabrio’s en SUV’s,ook geen turbo motoren en LPG of diesels


VELGEN en BANDEN:
a/ VELGEN: zijn vrij. Er mag zowel velg 13", 14" of 15" gebruikt worden. Men mag bijvoorbeeld vooraan velg 15" gebruiken en achteraan velg 14. Zowel stalen als licht metalen velgen zijn toegelaten.
Velgen mogen niet omgekeerd worden en spoorverbreders zijn NIET toegelaten.
b/ BANDEN: Er mag niet gereden worden met noppenbanden, quadbanden,eurocrossbanden, rallycrossbanden of opgesneden sneeuwbanden. Er mag wel gereden worden met M+S profiel of opgesneden straatbanden, max. 10 mm diep en 10 mm breed. . De banden mogen niet uit de carrosserie steken. Binnenbanden en flappen zijn toegestaan.
Wielloodjes moeten verwijdert zijn.

VEILIGHEID:

 

alle binnen bekleding moet verwijderd worden,het dashboard en bestuurdersstoel(wel goed bevestigd) mogen blijven staan,alle glas werk moet verwijderd zijn ook de raam mechanisme en mogelijk dakraam!dus dat wil zegen de auto's moeten start klaar op het terrein aankomen,ook moet al het plastiek aan de buitenkant van de auto verwijderd worden (bv:plastiek bumpers).

 

- een 4 punts veiligheidsgordel is verplicht. Deze moet aan de stempel of net achter de stempel bevestigd zijn, gebruik van een degelijke ketting hiervoor is toegestaan.

 

- het is verplicht een bangerbeugel(aangeraden) of 3 bouwschoren (1 achterde bestuurder stoel,1op dezelfde plaats achter de vroegere passagiersstoel en 1 van B-stijl tot B-stijl) achter de stoel in de auto te plaatsen deze dienen deugdelijk (min:2 bouten per plaat min:M10)vast gezet te worden door bodem en dak. En dwars van B-stijl tot B-stijl die ook deugdelijk dienen vastgemaakt te worden,bij een bouw schoor moet de origenele borg pin verwijderd worden en vervangen worden door een bout min.M12 met een rondel aan elke kant en mag niet verder uitsteken dan de dikte van de bout of men mag ook gebruik maken van een aansluitende en in hoogte passend gemaakte stalen buis min.2mm wand dikte.

 

voorbeeld van een bangerbeugel:Deze dient goed geborgd te zijn zodat deze niet in of uit kan schuiven. koker profiel minimaal 50x50x3mm

 

- De bestuurdersstoel moet tegen de stempel aanzitten en met een gordel of spanband, bout of ijzeren bevestigingsbeugel aan de stempel vastgezet worden

 

- een nekband en/of nekbeschermingsysteem ter voorkoming van de nekslag (whiplash) bij een ongeval is verplicht

 

- De deur aan de kant van de piloot mag dichtgelast worden in deze deur mag men ook een topbar inlassen. De andere deuren mogen vastgemaakt worden met ofwel maximaal 6 bouten of maximaal 6 plaatjes lassen van 5cm x 5cm of met gordels. De deur van de COPILOOT mag met bouten of een gordel stevig vastgemaakt zijn. Platen op de deuren (schetsplaten) zijn ook toegestaan max. 25x25. Het kofferdeksel mag NIET compleet vastgelast worden; het mag alleen vastgemaakt worden met 6 bouten of vastgelast met 6 plaatjes van 5cm x 5cm of met gordels.

 

- er zijn GEEN VERSTERKINGEN toegelaten, tenzij in de binnenruimte waar de piloot zit. Deze versterkingen mogen alleen dienen ter bescherming van de piloot. Aan de buitenkant van de pilootdeur, MOET een ijzeren beschermplaat (deurplaat) aangebracht worden van minimaal 6mm dik (stukken vangrail, U-profielen of gelijk welke bescherming, welke gevaarlijk zou kunnen zijn voor de andere deelnemers, zijn verboden, ook zijn oude radiatoren en giet ijzer verboden). De onderste rand van de plaat moet minimum gelijk zijn met de onderkant van deurdrempel en moet bovenaan gelijk of max. +/- 20cm onder de raam komen, Deze plaat moet de deur van de piloot VOLLEDIG OVERLAPPEN; dit betekent minimum 5cm OVER de A stijl en 5cm VOORBIJ de B stijl en max. +-20cm. Bij een auto met 4 deuren, mag deze beschermplaat NIET over de volledige leng te van de auto gaan (alleen de deur van de piloot).. De bevestiging van deze deurplaat moet gebeuren met MINIMUM 6 bouten van M12 Deze bouten mogen niet verder uitsteken dan de dikte van de bout. De bescherming van de distributie, delco of de oliefilter is toegelaten als deze zich VOORAAN de motor bevinden (niet aan de zijkant). Deze bescherming mag uit ijzer van maximaal 5mm dik zijn en mag niet kunnen beschouwd worden als een versterking.

 

bij een zonnedak moet deze afgedicht worden met een plaat minimum 3mm dik en moet minimum 5 cm over de zijkant van het zonnedak komen deze mag niet voorbij het dak van de auto steken,deze moet deugdelijk bevestigd worden met minimum 6 bouten van minimum m10 of mag vast gelast worden(minimum 50% van de omtrek moet gelast worden met minimum lasnaad 5cm)deze mag ook aan de balk bevestigd worden,en mag niet voorbij de achterkant van de balk komen,bij een zogenaamde T-top (bv:Nissan 100nx)moet langs beide kanten een buis worden gelast met daar een plaat over,

 

- er mogen hoeken gelast worden aan de A-stijlen om de motorkap vast te houden,deze mogen niet groter zijn dan 40x40 cm en max. 3mm dik zijn,er mogen ook L-ijzers voorzien worden op de waterbak minimaal 2 en moeten minimaal 10cm over de motorkap zitten.De motorkap mag slechts met maximaal 2 stangen, welke niet meer dan 10cm boven de motorkap uitsteken, vastgemaakt worden. Deze stangen mogen niet verder naar voor komen als het motorblok zelf!. Indien er geen hoekplaten gebruikt worden mag de kap met 4 stangen vastgezet worden. Originele scharnierpunten zijn toegestaan en worden gezien als hoekplaten hierbij dan dus max. 2 stangen

 

- Alleen bij Ford Sierra mag de voorbalk vervangen worden door een met dezelfde afmetingen en dikte. Er mogen geen bumpers uitgewisseld worden (van een ander model bijvoorbeeld). Motor steunen mogen in ijzer gemaakt worden maar mogen niet groter zijn dan origineel.

 

- De batterij moet deugdelijk vastgemaakt worden, Hij moet afgedekt worden tegen lekken door middel van een zuurvast materiaal (rubber, plastic) . Hij mag NIET geplaatst worden op de plaats van de passagier. De batterij moet geplaatst worden tussen de B-zuilen en de achteras, bevestigd aan de stempel of de originele plaats.

 

 

- Men mag met een originele radiator rijden maar deze moet in de motorruimte bevestigd blijven, men mag ook een watertank gebruiken. Deze watertank mag maximaal zover naar voren komen dat als men een lijn trekt van links naar rechts gelijk met het bovenste punt van het motorblok (onderblok, hoogte van de koppakking) dat deze minimaal 1cm erachter blijft (zorg er zelf voor dat hier geen twijfel over kan zijn!). Alleen een rechte of L tank is toegestaan. Geen U vorm. Ook zijn er geen versterkende schuine buizen meer toegelaten, enkel recht naar voor of van links naar rechts om bepaalde delen te verbinden, alle delen van de watertank moeten water bevatten uitgezonderd de bevestigingen, als er twijfel is bij de keuring of bepaalde delen water bevatten zal er een klein gaatje geboord worden in het desbetreffende deel (dus zorg ervoor dat er geen twijfel kan zijn!).Overloop moet van metaal zijn tot deze onder de motorkap het midden niveau van de waterbak bereikt, van daaruit mag een rubberen darm gebruikt worden, deze moet de kortste weg naar beneden volgen en onder de auto eindigen tot maximaal het midden van de wagen.

 

 

- Versterkingen en trekhaken zijn verboden. Wanneer een trekhaak op de auto staat, dan moet deze VOLLEDIG verwijderd worden.

 

- originele benzine tank is toegelaten mits deze zich voor de achteras bevind,als deze zich achter de achteras bevind moet deze duidelijk lek gemaakt worden of verwijderd worden,Een STALEN benzinetank van max. 20liter moet deugdelijk bevestigd worden tussen de B-stijlen de achteras. De tankontluchting dient zodanig te zijn geconstrueerd dat er geen benzine door de ontluchting naar buiten kan lopen ook dient deze door de bodem heen te gaan..De benzine kraan moet voor de benzinepomp worden gemonteerd. en er moet speciaal leidingen worden gebruikt (bv:speciaal benzineleiding,staalgevlochten leiding,..)

- Het voertuig moet voorzien zijn van een dakplaat waar het pilotennummer op vermeld staat (30 cm x 30 cm), witte achtergrond met zwarte cijfers.

 

 

 

- Een zeil onder elke deelnemende auto is verplicht.

 

 

 

- Een goed werkende reminstallatie is verplicht.

 

 

 

- Alle wagens moeten voorzien zijn van een trekoog zowel vooraan als achteraan.

 

 

 

- Het gebruik van een geluidsdemper is verplicht. Max. 90 dB toegelaten.

 

 

 

 

 

- Het is verplicht te rijden met een helm,lange broek,trui met lange mouwen,degelijk schoeisel,overall en nekband(nek bescherming systeem bv:hans,defender,Simpson, …)

 

 

 

 

 

- Min. leeftijd is 18 jaar.

 

 

 

- Verwijzing algemeen reglement.

 

 

 

 

 

De auto kan op elk moment van de dag onderworpen worden aan herkeuring.

 

 

 

Ten alle tijden hebben keurmeesters en wedstrijd leiding het laatste woord

 

alles wat niet in dit reglement staat is uitdrukkelijk verboden,

 

Voorbeeld bangerbeugel: