Driewielers

 

  • De driewielersklasse is een non-contactklasse. Er mag geen contact gemaakt worden.

  • Er mag gereden worden met max. 1600 cc voorwielaangedreven standaardauto’s.

  • Om het geluid binnen de normen te ouden is het niet toegelaten om motorfietsmotoren te gebruiken of in te bouwen.
  • Versterkte vering (bv proflex) is niet toegelaten.
  • Er mag maar 1 persoon in de wagen zitten.

  • Het is de bedoeling bij deze klasse dat men de auto doormidden zaagt en dan een bangerkooi (een zogenaamde H-bok) of rolkooi achter de zetel monteert. Het derde wiel wordt op een degelijke manier gemonteerd aan de kooi.

  • De auto mag niet verstevigd worden, dit geldt zowel voor de voorkant als de achterkant. Enkel een plaat van max 2mm dikte mag geplaatst worden om de radiator te beschermen maar deze mag niet aan de chassisbalken vastgemaakt worden.

  • Je mag met radiator rijden, maar die moet in de motorruimte bevestigd zijn. Ook is het mogelijk om een waterbak te plaatsen. Een U-waterbak is niet toegelaten, een L-waterbak is wel toegelaten. Deze mag niet voor het motorblok geplaatst worden en niet rond de veerpoot gebouwd worden.

  • Een deurplaat is niet verplicht maar wel aangeraden voor eigen veiligheid.

  • Een4-puntgordel is verplicht. Deze moet wel bevestigd zijn met bouten van minimaal M10.

  • De benzinetank moet op de bijrijdersplaats stevig bevestigd worden op de bodem van de wagen. De benzinetank moet in metaal zijn en niet in kunststof. De maximum grootte is 15 l.

  • De batterij mag zowel vooraan als op de bijrijdersplaats geplaatst worden mits deze degelijk is vastgemaakt en wordt afgeschermd met een rubberen mat.

  • Er mag niet gereden worden met noppenbanden, quadbanden, eurocrossbanden , rallycrossbanden of opgesneden sneeuwbanden. Er mag wel met standaard sneeuwbanden of opgesneden straatbanden gereden worden. Max. 10 mm diep en 10 mm breed.

  • Het voertuig moet voorzien zijn van een dakplaat waar het pilotennummer op vermeld staat (30 cm x 30 cm).

  • Een goed werkende reminstallatie is vereist.

  • Er mogen hoeken gelast worden aan de A-stijl van de motorkap. Deze mogen niet groter dan 40 cm zijn en een dikte van 3 mm hebben. En dienen dus enkel om de motorkap tegen te houden.

  • Clavetten (bangerdraadstangen) zijn toegelaten in de motorkap. Er mogen max. 2 draadstangen gebruikt worden. Deze mogen niet voor het motorblok uitsteken.

  • Hoofdsteun is verplicht.

  • De hoofsteunen dienen vastgemaakt te worden aan de kooi of schoor d.m.v. een gordel of touw.

  • Balanceerloodjes dienen verwijderd te worden.

  • Koelvloeistof dient vervangen te worden door water.

  • Alles wat zich aan de buitenkant van de wagen bevindt en kan loskomen, moet van de wagen worden verwijderd.

  • Het gebruik van een geluidsdemper is verplicht. Max. 90 dB is toegelaten.

  • Alle wagens moeten voorzien zijn van een trekoog vooraan en achteraan de wagen op een goed zichtbare plaats.

  • LPG is niet toegelaten.

  • GEEN Diesels toegelaten.

  • Een zeil onder elke deelnemende auto is verplicht.

  • Het is verplicht te rijden met helm, lange broek en een trui met lange mouwen. Een overall is aangeraden.

  • Op elk moment van de dag kunnen de auto’s gecontroleerd worden door de keurders op alle punten die in het reglement staan.

  • Minimum leeftijd is 16 jaar.

  • Alle kunststof bumpers dienen verwijderd te worden. Geen verstevigingen.

  • Verwijzing algemeen reglement.

    BIJ BETWISTING HEBBEN DE KEURDERS HET LAATSTE WOORD!