Reglement - Driewielers.

 

Ø  Non-contact klasse.

Ø  Min. leeftijd : A-klasse : 14jaar  B-klasse : 14 jaar met

     minimum 1 jaar rijervaring in eender welke klasse

     uitgezonderd kids cross

Ø   Het is verplicht te rijden met : een helm, stevige schoenen,

     lange broek en een trui met lange mouwen. Een

     brandwerende overall en nekband is steeds aangeraden

     voor eigen veiligheid. Dit geldt voor alle klassen.

 

·      TOEGELATEN WAGEN (deze is verdeeld in 2 klassen):

   * Van 0 tot 1400cc max 90pk: dit zijn standaard wagen

      met motor tot max 1400cc met standaard vering. Hierbij 

      geen enkele vorm van motor tuning toegelaten behalve  

      veranderen van de luchtfilter. Deze worden voorzien              met de letter A voor de startnummer.

   * Van 1400cc tot 2000cc max 150pk:

      Van 1400cc tot 1800cc mag men andere 

      computersturing, carburator en vering monteren.

      Deze worden voorzien van de letter B voor het start

      nummer.

      Van 1800cc tot 2000cc moet de motor en aansturing            standaard blijven behalve de luchtfilter, aangepaste

      vering is ook hier toegelaten. Deze worden voorzien

      van de letter B voor de start nummer.

 

·       NIET TOEGELATEN WAGENS:

     * Auto's met 4x4 (ook niet als deze is omgebouwd

        naar 2wd)

     * Grote bestelwagens (bv. Ford Transit.)

                (wel toegelaten: bv. Renault Kangoo)

     * Cabrio's

     * SUV's

     * Geen turbo motoren, LPG of Diesel.

 

·        Elke vorm van sper is verboden.

 

·        Versterkingen zijn toegelaten, mits enkele voorwaarden.

      * Zij dienen de vorm van de wagen te volgen.

      * Ze mogen geen scherpe en/of uitstekende delen                   hebben.

       * Profiel grootte max. 40mm x 40mm.

       * Maximale plaat dikte : 3mm

       * Beschermplaat voor de carter pan (glijplaat) is                        toegestaan.

 

·       Alle wagens moeten voorzien zijn van een perfect werkende reminstallatie.

·       Alle wagens moeten voorzien worden van een stof EN remlicht (type mist achterlicht)                                    (originele lichten niet toegelaten)

 

        VELGEN EN BANDEN:

  * VELGEN:

          - Er mag zowel 13", 14" of 15" velg gebruikt

            worden.

          - Het is toegestaan bv. vooraan 15" velg te gebruiken

            en achteraan 14" velg.

          - Er moet met dezelfde banden maat op 1 as gereden

            worden.

          - Zowel stalen- als licht metalen velgen zijn

            toegelaten.

          - Velgen mogen niet omgekeerd worden.

          - Spoorverbreders zijn NIET toegelaten.

 

     * BANDEN:

           - Noppen-, Quad-, Eurocross-, Rallycross- of sneeuw

              banden met de zogenaamde spikes zijn niet

              toegestaan.

                            - Er mag enkel gereden worden met straatlegale

                              banden M+S profiel, sneeuwbanden zonder spikes                                of straatbanden.  Al deze banden mogen 

                              opgesneden worden tot max. 10mm diep.

           - De banden mogen niet uit de carrosserie steken.

           - Binnenbanden en flappen zijn toegestaan.

           - Wielloodjes moeten verwijderd zijn.

           - Achteraan is banden keuze vrij.

 

·        De veer achteraan moet gezekerd worden aan een vast punt doormiddel van ketting, riem of ijzeren beugel

·        Alle binnenbekleding moet verwijderd worden. Het dashboard en bestuurderstoel (goed bevestigd) mogen blijven.

·   Airbags moeten verwijderd of duidelijk onklaar gemaakt worden.

·        Alle glaswerk moet verwijderd zijn. (alsook het raam mechanisme en indien van toepassing het dakraam)

·        Al het plastiek aan de buitenkant van de auto dient verwijderd te worden.(bv. plastiek bumpers).

·        De wagens dienen start klaar te zijn voor aankomst op het evenement.

·       Een 4-punt veiligheidsgordel is verplicht, De originele gordel van de wagen is niet toegelaten. Deze moet aan de stempel of net achter de stempel bevestigd zijn. Gebruik van een degelijke ketting is hiervoor toegestaan. (Ook deze mag niet beschadigd zijn.)

·        Het is de bedoeling bij deze klasse dat men de auto doormidden zaagt en men een bangerbeugel/H-balk of rolkooi achter de zetel monteert. Het derde wiel wordt op een degelijke manier gemonteerd op de balk of kooi.

·        Het is verplicht een bangerbeugel of rolkooi achter de stoel in de auto te plaatsen. Deze dient deugdelijk vast gezet te worden tussen bodem en dak, alsook dwars van B-stijl tot B-stijl dienen ook deugdelijk vastgemaakt te worden.

 

Voorbeeld van een bangerbeugel.

      * Koker profiel minimaal: 50x50x3mm.

      * Bij een bouwschoor dient de originele borgpin

         verwijderd te worden en vervangen te worden door

         een bout van min. M12 met een rondel aan elke kant.

         deze mag niet verder uitsteken dan de dikte van de

         bout.

      * Men mag ook gebruik maken van een aansluitende en

         in de hoogte passend gemaakte stalen buis van min.

         2mm wanddikte.

 

·        De bestuurdersstoel moet tegen de stempel/schoor of rolkooi aanzitten en met een gordel, spanband, bout of ijzeren bevestigingsbeugel aan de stempel vastgezet worden.

·        Indien men met raamnetten rijdt, is het aangeraden dat deze aan de bestuurders zijde makkelijke te openen zijn langs buiten af.er mogen geen scherpe en uitstekende delen aan zijn.

 

·        Zonnedak :

 * Deze moet afgedicht worden met een plaat van                      minimum 3mm dik en moet minimum 5cm over de

    zijkant van het zonnedak komen.

 * De plaat mag niet voorbij het dak van de auto

    steken.

 * De plaat moet deugdelijk bevestigd worden met

    minimum 6 bouten van min. M10 of mag vast gelast

    worden (min. 50% van de omtrek moet gelast worden

    met een lasnaad van min. 5cm.)

 * De plaat mag ook aan de balk bevestigd worden en

    mag niet voorbij de achterkant van de balk komen.

 * Bij een zogenaamde T-top (bv: Nissan 100NX), moet

    er langs beide kanten een buis worden gelast met

    daar een plaat over.

 

·        Er mogen geen scherpe uitstekende delen aan zijn.

·        Er mogen hoeken gelast worden aan de A-stijlen om de motorkap vast te houden. Deze mogen niet groter zijn dan 40x40cm en max. 3mm dik zijn.

·        De motorkap mag slechts met max. 2 stangen, welke niet meer dan 10cm boven de motorkap uitsteken, worden vastgemaakt. 

·        Indien er geen hoekplaten gebruikt worden, mag de motorkap met 4 stangen vastgezet worden.

·        Originele scharnierpunten zijn toegestaan en worden gezien als hoekplaten. ( hier mogen dus max. 2 stangen gebruikt worden!)

·        De radiator mag op de originele plaats onder de motorkap bevestigd blijven.

·        Een stalen benzinetank van max. 20L moet deugdelijk bevestigd worden binnen in de wagen aan de rolkooi of op de plaats van de passagier.

·        De tankontluchting dient zodanig te zijn geconstrueerd, dat er geen benzine door de ontluchting naar buiten kan, deze dient door de bodem heen te gaan.

·        De benzinekraan moet voor de benzinepomp worden gemonteerd en er moeten speciale leidingen worden gebruikt. (Bv: benzineleiding, staalgevlochten leiding, ...)

·        De batterij moet deugdelijk vastgemaakt worden. Deze moet afgedekt worden tegen lekken door middel van een zuurvast materiaal (bv: Rubber, plastic).

·        De batterij moet op volgende plaatsen geplaatst worden: originele plaats of op de h-balk.  Indien de batterij op de passagiersplaats wordt geplaatst, moet deze met ijzeren beugels naar de 4 kanten bevestigd worden.

·        Een deurplaat is niet verplicht, maar wordt wel aangeraden voor eigen veiligheid.

·        Alle wagens moeten voorzien worden van een trek oog, eventueel door middel van een stukje ketting of gordel.

·        Het voertuig moet voorzien zijn van een nummerbord op het dak met daarop het piloten nummer. (30x30cm). Deze bestaat uit een witte achtergrond met zwarte cijfers. Piloten zijn zelf verantwoordelijk dat deze correct en permanent leesbaar zijn. Wanneer deze niet leesbaar is of het nummer is niet correct tijdens de wedstrijd, kan er een bestraffing volgen.

·        Het gebruik van een geluidsdemper is verplicht! De wagen mag max. 90dB produceren op 4000t/min. Teveel geluidsoverlast kan uitsluiting van de wedstrijd tot gevolg hebben.

·        Koelvloeistof dient vervangen te worden door gewoon water.

·        Een zeil onder elke deelnemende wagen is verplicht.

·        Naar gelang het aantal inschrijvingen, kan er maar een maximaal aantal deelnemers toegelaten worden.

 

!!! Op eender welk moment van de dag heeft de organisatie het recht om een wagen te onderwerpen aan herkeuring en deze alsnog af te keuren en uit te sluiten van deelname.

 

!!! Bij wangedrag tijdens de keuring, het niet respecteren van keurmeesters/organisatie, wangedrag of onsportief rijgedrag, kunnen per inbreuk X-aantal rondes van het eind totaal afgetrokken en of verdere acties worden ondernomen.

 

!!! Ten alle tijden hebben de organisatie, keurmeesters en de wedstrijdleiding het laatste woord!

 

·        Alles wat NIET in dit reglement staat is uitdrukkelijk VERBODEN !

·        Verdere verwijzingen : Zie Algemeen Huisreglement.

 

 

Voorbeeld Bangerbeugel :

Vindt ons ook op :

Sponsors :

(niet beperkt tot)