Duo's

 

Dit reglement telt voor de Grenscross.

 

-Andere wagens buiten Ford Sierra zijn toegelaten. GEEN 4x4, SUV,Turbo's, Bestelwagens of cabrio’s.

 

-Sierra Cosworth is niet toegestaan. De carrosserie is wel toegestaan maar motor en vering zijn niet toegelaten.


-Sierra XR4i is niet toegelaten. De carrosserie en de vering zijn wel toegestaan als deze niet regelbaar zijn. De motor is niet toegestaan.
-Enkel auto’s op benzine, niet op LPG.


-3-deurs, 4-deurs, 5-deurs en stationwagens zijn toegestaan.

-De duo-klasse is een non-contactklasse. Er mag geen contact gemaakt worden.


-De minimum toegelaten leeftijd is 16 jaar, mits toestemming van de ouders.


-Het behouden van het stuur aan de kant van de pedalen is toegestaan, doch dit mag niet aangesloten zijn aan het stuurhuis. Als het stuur wordt weggehaald alsook de volledige stuurkolom.

 

-Maximum motorinhoud: 2000 cc maar de motors moeten standaard blijven.

 

-De boite (schakelbak) moet origineel blijven enkel ombouw van automaat naar geschakeld toegestaan onder voorwaarde dat de boite origineel bij de motor hoort.


-Schokdempers moeten origineel zijn, geen Koni’s of Bilstein. Dikkere olie in de schokdempers is ook verboden.

 

-Er zijn GEEN verstevigingen om de auto sterker te maken toegestaan. Voor de radiator te beschermen mag Maximum een plaat van 2mm gebruikt worden.


-Een glijplaat is toegestaan.


-De naden van de carrosserie en deuren mogen gelast worden met max.3 plaatjes van max. 2mm dikte en 5cm op 5cm. 


-Er mogen hoeken gelast worden aan de A-stijl van de motorkap met een max. afmeting van 40 cm en max. dikte van 2 mm.  Dit enkel om de motorkap tegen te houden.

 

-De motorkap mag men met max. 2 clavetten of met 3 bouten van M12 vastmaken. Als men geen hoeken last mogen er 4 clavetten gebruikt worden. 


-Het kofferdeksel mag men met max. 2 plaatjes vast lassen van max 2mm 5cm op 5cm of met 4 bouten van M12 bevestigen.


-De voorste deuren mag men volledig doorlassen en moet voorzien worden van deurplaten die minstens 50 cm hoog en 6 mm dik zijn. De deurplaat moet over de A-stijl en B-stijl komen maar deze max 10 cm alsook over de onderste dorpel. Deze dienen vastgemaakt te worden op minstens 6 plaatsen en minimum bouten van M10 waarvan 1 door A- en 1 door B-stijl.


- Vloerplaten zjn toegestaan, maar niet verplicht.


-De motoren moeten 100 % standaard zijn en buiten een K&N luchtfilter mag men geen racemateriaal gebruiken.


-De motorsteunen mag men doorboren en vervangen door ijzeren of polyetheen rubbers.


-De alternator mag men verwijderen en de aandrijfriem mag men inkorten.


-Men mag met de originele radiator rijden. Als de radiator naar binnen word gezet moet hij op de achteras staan. De buizen moeten uit 1 stuk van achter naar voor lopen (geen rubber darm tussen) en moeten goed afgeschermd zijn voor de piloten. De radiator mag men ook vervangen door een waterbak. Een U-waterbak is niet toegelaten, een L-waterbak is wel toegelaten. Deze mag niet voor het motorblok uitsteken en niet rond een veerpoot gebouwd zijn.


-De brandstoftank moet volledig verwijderd worden als die achter de achteras zit (voor de achteras mag het origineel blijven) en moet vervangen worden door een kleiner exemplaar.Benzinetank moet in metaal zijn, niet in kunststof. Max. grootte 20 l. Deze moet gemonteerd worden op de achterbank of op het H-profiel. Koperen leiding of ijzergewapende benzineleiding is verplicht met een afsluitkraan binnen handbereik.


-De batterij mag op de originele plaats blijven staan maar mag ook binnen geplaatst worden (wel achter de zetels)  mits deze degelijk is vastgemaakt en afgedekt is met een rubberen mat. Men mag op 12 V of 24 V starten.


-Men mag zware rondellen achter de draagarm van de stabilisator schuiven.


-Als men met een XR4i-kas rijdt moet men de achterste stabilisatiestang verwijderen.


-Elke vorm van sper is verboden.


-Er wordt gereden met originele straatlegale autobanden, originele sneeuwbanden of opgesneden straatbanden, max. 10 mm diep en 10mm breed. DUS GEEN TOPPEN-RALLY-RALLYCROSS-EUROCROSSBANDEN OF QUADBANDEN.
Alle auto(straat)banden zijn toegelaten, geen slicks. Max. breedte van de band = 185. Min. hoogte van de band = 60. Max. 15 inch velgen. Stalen en aluminium velgen worden toegelaten. Wel dienen alle balanceerloodjes verwijderd te worden.

 

-Stoelen dienen degelijk vastgemaakt te worden. Voorzien van minstens een 4-puntsgordel.


-Een rolkooi of bangerkooi (H-profiel) is toegestaan of 3 bouwschoren ( 1 achter elke zetel en een dwarse achter de zetels). Geen houten balk!


-De hoofdsteun is verplicht en dient vastgemaakt te worden aan kooi of schoor d.m.v. een gordel of touw.


-Alle scherpe, uitstekende en loshangende delen moet bij voorkeur verwijderd worden of afgeschermd zijn.


-Alle wagens dienen voorzien te zijn van een trekoog zowel vooraan als achteraan.


-Een zeil onder elke deelnemende auto is verplicht.


-Een goedwerkende reminstallatie is vereist.


-De wagens dienen startklaar op het veld te komen. Dit wil zeggen ontdaan van alle binnenbekleding en glaswerk.


-Koelvloeistof dient vervangen te worden door water.


-Reservewiel in de wagen is verboden.


-Trekhaken dienen volledig verwijderd te worden.


-Alles wat zich aan de buitenkant van de wagen bevindt en kan loskomen moet van de wagen verwijderd worden.


-Het gebruik van een geluidsdemper is verplicht. Max. 90 dB is toegelaten.


-Op eender welk moment van de dag kunnen de auto’s gecontroleerd worden op alle punten van het reglement.


-Het gebruik van een helm, lange broek en een trui met lange mouwen is verplicht. Een overall is aangeraden.


-Alle kunststof bumpers dienen verwijderd te worden.


-Het is verplicht om te rijden met minimum een 4-puntgordel.


-Verwijzing algemeen reglement.

 

 

-Het behouden van het stuur aan de kant van de pedalen is toegestaan, doch dit mag niet aangesloten zijn aan het stuurhuis. Als het stuur wordt weggehaald alsook de volledige stuurkolom.

 

 

 

Wij raden een engels stuurhuis aan en de pedalen blijven dan staan .

 

Ook is het mogelijk om van het orginele stuurhuis te werken met een overbrenging naar de andere kant. Dit kan d.m.v. een ketting / v-riem / getande riem enz…(geen touw)

 

Bij de laatste manier moet er wel een spanrol voorzien worden om de  overbrenging  op voldoende spanning te zetten zodat deze niet doorslipt .

 

Een manier om de overbrenging af te schermen,  zodat  er geen kledij of menselijke delen (armen en handen en haar) kunnen klemmen of pletten is bij zo een overbrenging verplicht.

Hieronder foto ter voorbeeld:

 


BIJ BETWISTING HEBBEN DE KEURDERS HET LAATSTE WOORD!