Reglement - Duo's

Ø  Non-contact klasse.

Ø  Min. leeftijd : 14 jaar. Mits de 2e  bestuurder minimaal 16 jaar is

    op de dag dat de wedstrijden gereden worden.

Ø  Het is verplicht te rijden met : een helm, stevige schoenen,

     lange broek en een trui met lange mouwen. Een brandwerende

     overall en nekband is steeds aangeraden voor eigen veiligheid.

     Dit geldt voor alle klassen.

 

       TOEGELATEN WAGEN:

               * Standaard wagen met originele motor, met max.                 

                 2000cc motorinhoud, max. 140 PK.

               * De motoren moeten volledig standaard blijven, het is                              wel toegelaten een sport luchtfilter te monteren.

               * Men mag de motorsteunen doorboren en vervangen                              door ijzer  ook de steun zelf mag in ijzer gemaakt worden)                    of polyethyleen rubbers.

 

       NIET TOEGELATEN WAGENS:

              * Auto's met 4x4 (ook niet als deze is omgebouwd naar 2wd)

              * Grote bestelwagens (bv. Ford Transit.)

                (wel toegelaten: bv. Renault Kangoo)

              * Cabrio's

              * SUV's

              * Geen turbo motoren, LPG of Diesel.

              * Sierra Cosworth (carrosserie wel , Motor en Vering NIET)

              * Sierra XR4i ( Carrosserie en vering wel als deze niet                             regelbaar is , Motor NIET toegelaten)

 

       Er wordt met een standaard wagen gereden.

       De veringen dienen ook standaard te blijven. (zowel voor- als achteraan)

       Het behouden van het stuur aan de kant van de pedalen is toegestaan, maar dit mag uiteraard niet aangesloten zijn op het stuurhuis. 

       Als het stuur wordt verwijderd, moet ook de gehele kolom verwijderd worden.

       Wij raden aan een Engels stuurhuis te gebruiken zodat de pedalen op de originele plaats blijven staan.

       Ook is het mogelijk om met het originele stuurhuis te werken met een overbrenging naar de andere kant. (dit kan dmv: ketting, V-riem, getande riem, etc. … touw is VERBODEN!)

        Bij deze manier moet een spanrol geplaatst worden en moet ook de overbrenging afgeschermd worden zodat er geen kledij en/of menselijke delen geplet kunnen worden.

       Versterkingen zijn toegelaten, mits enkele voorwaarden.

              * Zij dienen de vorm van de wagen te volgen.

              * Ze mogen geen scherpe en/of uitstekende delen hebben.

              * Profiel grootte max. 40mm x 40mm.

              * Maximale plaat dikte : 3mm.

              * Beschermplaat voor de carter pan (glijplaat) is toegestaan.

       Alle wagens moeten voorzien zijn van een perfect werkende reminstallatie.

       Alle wagens moeten voorzien worden van een stof EN remlicht (type mist achterlicht)   !!!originele lichten niet toegelaten

       Elke vorm van sper is toegelaten.

 

 

       VELGEN EN BANDEN:

              * VELGEN:

                     - Er mag zowel 13", 14" of 15" velg gebruikt worden.

                     - Het is toegestaan bv. vooraan 15" velg te gebruiken en                         achteraan 14" velg.

                     - Er moet met dezelfde banden maat op 1 as gereden                             worden.

                     - Zowel stalen- als licht metalen velgen zijn toegelaten.

                     - Velgen mogen niet omgekeerd worden.

                     - Spoorverbreders zijn NIET toegelaten.

 

              * BANDEN:

                     - Noppen-, Quad-, Eurocross-, Rallycross- of sneeuw                               banden met de zogenaamde spikes zijn niet                                           toegestaan.

                     - Er mag enkel gereden worden met straatlegale banden                         M+S profiel, sneeuwbanden zonder spikes of 

                       straatbanden.  Al deze banden mogen opgesneden

                       worden tot max. 10mm diep.

                     - De banden mogen niet uit de carrosserie steken.

                     - Binnenbanden en flappen zijn toegestaan.

                     - Wielloodjes moeten verwijderd zijn.

 

BOUW VAN DE WAGEN

       Alle binnenbekleding moet verwijderd worden, het dashboard mag blijven.

       Airbags dienen verwijderd te worden of zichtbaar onklaar gemaakt worden.

       Alle glaswerk moet verwijderd zijn. (alsook het raammechanisme en indien van toepassing het dakraam)

       Al het plastiek aan de buitenkant van de auto dient verwijderd te worden. (bv. plastiek bumpers).

       De wagens dienen startklaar te zijn voor aankomst op het evenement.

       Een 4-punt veiligheidsgordel is verplicht. De standaard gordel van de wagen is niet toegelaten. Deze moet aan de stempel of net achter de stempel bevestigd zijn. Gebruik van een degelijke ketting is hiervoor toegestaan. (Ook deze mag niet beschadigd zijn.)

       Het is verplicht een bangerbeugel / bouwschoren of rolkooi achter de stoel in de auto te plaatsen. Deze dienen deugdelijk vast gezet te worden tussen bodem en dak, alsook dwars van B-stijl tot B-stijl dienen ook deugdelijk vastgemaakt te worden.

 

 

       Voorbeeld van een bangerbeugel.

              * Koker profiel minimaal: 50x50x3mm.

              * Bij een bouwschoor dient de originele borgpin verwijderd                       worden en vervangen worden door een bout van min. M12                   met een rondel aan elke kant. deze mag niet verder                               uitsteken dan de dikte van de bout.

              * Men mag ook gebruik maken van een aansluitende en in                       de hoogte passend gemaakte stalen buis van min. 2mm                       wand dikte.

 

      De bestuurdersstoelen moeten tegen de stempel/schoor of rolkooi aanzitten en met een gordel, spanband, bout of ijzeren bevestigingsbeugel aan de stempel vastgezet worden.

      Indien men met raamnetten rijdt, is het verplicht dat deze aan de bestuurders zijde makkelijke te openen zijn langs buiten af.er mogen geen scherpe en uitstekende delen aan zijn.

       Vloerplaten onder de pedalen zijn toegestaan, maar niet verplicht.

       Zonnedak :

              * Deze moet afgedicht worden met een plaat van minimum

                3mm dik en moet minimum 5cm over de zijkant van het

                zonnedak komen.

              * De plaat mag niet voorbij het dak van de auto steken.

              * De plaat moet deugdelijk bevestigd worden met                                     minimum 6 bouten van min. M10 of mag vast                                         gelast worden (min. 50% van de omtrek moet gelast                             worden met een lasnaad van min. 5cm.)

              * De plaat mag ook aan de balk bevestigd worden en                               mag niet voorbij de achterkant van de balk komen.

              * Bij een zogenaamde T-top (bv: Nissan 100NX), moet                             er langs beide kanten een buis worden gelast met daar                         een plaat over.

 

       Er mogen hoeken gelast worden aan de A-stijlen om de motorkap vast te houden. Deze mogen niet groter zijn dan 40x40cm en max. 3mm dik zijn.

       De motorkap mag slechts met max. 2 stangen, welke niet meer dan 10cm boven de motorkap uitsteken, worden vastgemaakt. 

       Indien er geen hoekplaten gebruikt worden, mag de motorkap met 4 stangen vastgezet worden.

       Originele scharnierpunten zijn toegestaan en worden gezien als hoekplaten. ( hier mogen dus max. 2 stangen gebruikt worden!)

       De deuren van de piloten mogen dicht gelast worden.

       In deze deuren mag men ook topbaren inlassen.

       De andere deuren mogen vastgemaakt worden met oftewel max. 6 bouten of max. 6 plaatjes (gelast) van 5cmx5cm of met gordels.

       Het kofferdeksel mag NIET compleet vast gelast worden, het mag alleen vastgemaakt worden met max. 6 bouten of max. 6 plaatjes (gelast) van 5cmx5cm of met gordels.

       Aan de buitenkant van de pilootdeuren MOET een ijzeren beschermplaat aangebracht worden van minstens 20 cm hoog en 6 mm dik. Deze moeten +/-10cm voorbij de A en B stijl komen. (stukken vangrail, U-profielen, oude radiatoren, gietijzer of gelijk welke bescherming, welke gevaarlijk zou  kunnen zijn voor de andere deelnemers, zijn verboden). De deurplaten dienen bevestigd te worden met minimum 4 bouten van minimum M12 en grote rondellen. De bout mag aan de binnenkant niet verder uitsteken dan de dikte van de bout zelf.

       De bescherming van de distributie, delco of de oliefilter is toegelaten als deze zich VOORAAN de motor bevinden (niet aan de zijkant). Deze bescherming mag uit ijzer van maximaal 5mm dik zijn en mag niet kunnen beschouwd worden als een versterking

       De radiator mag op de originele plaats onder de motorkap bevestigd blijven of deze mag ook veilig binnen geplaatst worden tussen de achterbank en het einde van de wagen. Deze moet goed afgeschermd worden van de piloot (zowel de buizen als radiator). De buizen die van voor naar achteren lopen, moeten ook uit 1 stuk bestaan ( dus van aan de radiator tot in het motor compartiment!).

       De originele benzine tank is toegelaten, mits deze zich voor de achteras bevindt. Als deze zich achter de achteras bevindt, moet deze duidelijk lek gemaakt worden of verwijderd worden.

       Een stalen benzinetank van max. 20L moet deugdelijk bevestigd worden tussen de B-stijlen en de achteras.

       De tankontluchting dient zodanig te zijn geconstrueerd, dat er geen benzine door de ontluchting naar buiten kan, deze dient door de bodem heen te gaan.

       De benzine kraan moet voor de benzinepomp worden gemonteerd en er moeten speciale leidingen worden gebruikt. (Bv: benzineleiding, staal gevlochten leiding, ...)

       De batterij moet deugdelijk vastgemaakt worden. Deze moet afgedekt worden tegen lekken door middel van een zuurvast materiaal (bv: Rubber, plastic).

       De batterij moet oftewel geplaatst worden tussen de B-zuilen en de achteras, bevestigd aan de stempel, of op de originele plaats.

       Alle wagens moeten voorzien worden van een trekoog, eventueel door middel van een stukje ketting of gordel.

       Trekhaken zijn VERBODEN. Wanneer een trekhaak op de auto staat, dient deze VOLLEDIG verwijderd worden.

       Het voertuig moet voorzien zijn van een nummerbord op het dak met daarop het piloten nummer. (30x30cm). Deze bestaat uit een witte achtergrond met zwarte cijfers. Piloten zijn zelf verantwoordelijk dat deze correct en permanent leesbaar zijn. Wanneer deze niet leesbaar is of het nummer is niet correct tijdens de wedstrijd, kan er een bestraffing volgen.

       Het gebruik van een geluidsdemper is verplicht! De wagen mag max. 90dB produceren op 4000t/min. Teveel geluidsoverlast kan uitsluiting van de wedstrijd tot gevolg hebben.

       Koelvloeistof dient vervangen te worden door gewoon water.

       Een zeil onder elke deelnemende wagen is verplicht.

       Naar gelang het aantal inschrijvingen, kan er maar een maximaal aantal deelnemers toegelaten worden.

 

!!! Op eender welk moment van de dag heeft de organisatie het recht om een wagen te onderwerpen aan een herkeuring en deze alsnog af te keuren en uit te sluiten van de wedstrijd.

 

!!! Bij wangedrag tijdens de keuring, het niet respecteren van keurmeesters/organisatie, wangedrag of onsportief rijgedrag, kunnen per inbreuk X-aantal rondes van het eind totaal afgetrokken en of verdere acties worden ondernomen.

 

!!! Ten alle tijden hebben de organisatie, keurmeesters en de wedstrijdleiding het laatste woord!

        Alles wat NIET in dit reglement staat is uitdrukkelijk VERBODEN !

 

        Verdere verwijzingen : Zie Algemeen Huisreglement.

Voorbeeld Bangerbeugel :

Voorbeeld Stuuroverbrenging :

Vindt ons ook op :

Sponsors :

(niet beperkt tot)