SPECIFIEK REGLEMENT
Reglement - non contact. (=Jeugd, ladies, gelegenheids, avondrit en urencross)
SPECIFIEK REGLEMENT
Urencross.
Ø Duurt in totaal +- 3 uur in 2 delen van +- 1:30 uur.
Ø Non-contact klasse.
Ø Min. leeftijd : 16 jaar.
Ø Er kunnen maximaal 3 piloten per wagen ingeschreven worden.
Ø Er wordt gereden met standaard wagens met max : 2500cc.
Ø Bij een lekke band krijgt men de zwarte vlag en moet dit zo snel
mogelijk in het wagenpark gerepareerd worden.
Avond oefenrit.
Ø duurt +- 2uur.
Ø Non-contact klasse.
Ø Min. leeftijd : 16 jaar.
Ø Er kunnen maximaal 3 piloten per wagen worden ingeschreven.
Ø Er wordt gereden met standaard wagens met max : 2500cc.
Ø Alle wagens moeten voorzien worden van enige vorm
van verlichting aan de voorkant van de wagen.(Originele
lichten vooraan niet toegelaten) Als deze verlichting uitvalt
tijdens de wedstrijd krijgt men de zwarte vlag en moet dit zo
snel mogelijk in het wagenpark gerepareerd worden.
Ø Bij een lekke band krijgt men de zwarte vlag en moet dit zo snel
mogelijk in het wagenpark gerepareerd worden.
Gelegenheids klasse.
Ø Non-contact snelheidsklasse.
Ø Wordt gereden over een bepaald aantal ronden.
Ø Min. leeftijd : 16 jaar.
Ø Er wordt gereden met standaard wagens met max : 2500cc.
Ladies klasse.
Ø Non-contact snelheidsklasse voor vrouwen.
Ø Wordt gereden over een bepaald aantal ronden.
Ø Min. leeftijd : 16 jaar.
Ø Er wordt gereden met standaard wagens met max : 2000cc.
Jeugd klasse 13-18 jaar.
Ø Non-contact snelheidsklasse
Ø Wordt gereden over een bepaald aantal ronden.
Ø Deze klasse is bedoeld voor bestuurders van min. 13 en max.
18 jaar op de dag dat de wedstrijden gereden worden.
Ø Bij een piloot bij de jeugdklasse is het mogelijk te rijden met
een begeleider die minimaal 5 jaar over een geldig rijbewijs
beschikt op de dag dat de wedstijden gereden worden. Dit
dient voorgelegd te worden op de dag van de wedstijd bij de
aanmelding ‘s morgens. Indien er een bijrijder is, moet deze
enkel de verzekering betalen tenzij hij/zij ook meerijdt in een
andere klasse diezelfde dag want dan is die al verzekerd.
Ø Er wordt gereden met standaard wagens met originele motor
met max : 1300cc voor 13-15 jaar en 1600cc voor 16-18 jaar.
ALGEMEEN REGLEMENT
● Het is verplicht te rijden met : een helm, stevige schoenen, lange broek en een trui met lange mouwen. Een brandwerende overall en nekband is steeds aangeraden voor eigen veiligheid.
● NIET TOEGELATEN WAGENS:
* Auto's met 4x4 (ook niet als deze is omgebouwd naar 2wd)
* Grote bestelwagens (bv. Ford Transit.)
(wel toegelaten: bv. Renault Kangoo)
* Cabrio's
* SUV's
* Geen turbo motoren, LPG of Diesel.
● Er wordt met een standaard wagen gereden.
● De veringen dienen ook standaard te blijven. (zowel voor- als achteraan)
● Elke Vorm van sper is verboden.
● Versterkingen zijn toegelaten, mits enkele voorwaarden.
* Zij dienen de vorm van de wagen te volgen.
* Ze mogen geen scherpe en/of uitstekende delen hebben.
* Profiel grootte max. 40mm x 40mm.
* Maximale plaat dikte : 3mm.
* Beschermplaat voor de carter pan (glijplaat) is toegestaan.
● Alle wagens moeten voorzien zijn van een perfect werkende rem installatie.
● Alle wagens moeten voorzien worden van een stof- EN remlicht (type mist achterlicht) !!! originele lichten niet toegelaten.
● Enkel bij de jeugd 13 en 14 jaar zijn 2 personen in de wagen toegelaten, bij alle andere klasses zit enkel de piloot in de wagen.
VELGEN EN BANDEN:
* VELGEN:
- Er mag zowel 13", 14" of 15" velg gebruikt worden.
- Het is toegestaan bv. vooraan 15" velg te gebruiken en achteraan 14" velg.
- Er moet met dezelfde bandenmaat op 1 as gereden worden.
- Zowel stalen- als licht metalen velgen zijn toegelaten.
- Velgen mogen niet omgekeerd worden.
- Spoorverbreders zijn NIET toegelaten.
* BANDEN:
- Noppen-, Quad-, Eurocross-, Rallycross- of sneeuwbanden met de zogenaamde spikes
zijn niet toegestaan.
- Er mag enkel gereden worden met straatlegale banden M+S profiel, sneeuwbanden zonder spikes of
straatbanden. Al deze banden mogen opgesneden
worden tot max. 10mm diep.
- De banden mogen niet uit de carrosserie steken.
- Binnenbanden en flappen zijn toegestaan.
- Wielloodjes moeten verwijderd zijn.
● Alle binnenbekleding moet verwijderd worden. Het dashboard en bestuurderstoel (goed bevestigd) mogen blijven.
● Alle glaswerk moet verwijderd zijn. (alsook het raam mechanisme en indien van toepassing het dakraam)
● Al het plastiek aan de buitenkant van de auto dient verwijderd te worden. (bv. plastiek bumpers).
● Airbags moeten verwijderd worden of duidelijk zichtbaar onklaar gemaakt worden.
● De wagens dienen start klaar te zijn voor aankomst op het evenement.
● Een 4-punt veiligheidsgordel is verplicht. Deze moet aan de stempel of net achter de stempel bevestigd zijn. Gebruik van een degelijke ketting is hiervoor toegestaan. (Ook deze mag niet beschadigd zijn.) De originele gordel van de wagen is niet toegelaten.
● Het is verplicht een bangerbeugel / bouwschoren of rolkooi achter de stoel in de auto te plaatsen. Deze dienen deugdelijk vast gezet te worden tussen bodem en dak, alsook dwars van B-stijl tot B-stijl dienen ook deugdelijk vastgemaakt te worden.
● Voorbeeld van een bangerbeugel:
* Koker profiel minimaal: 50x50x3mm.
* Bij een bouwschoor dient de originele borgpin verwijderd te worden en vervangen worden door een bout van min. M12 met een rondel aan elke kant. Deze mag niet verder uitsteken dan de dikte van de bout.
* Men mag ook gebruik maken van een aansluitende en in de hoogte passend gemaakte stalen buis van min. 2mm wand dikte.
● De bestuurdersstoel moet tegen de stempel/schoor of rolkooi aanzitten en met een gordel, spanband, bout of ijzeren bevestigingsbeugel aan de stempel vastgezet worden.
● Indien men met raamnetten rijdt, is het verplicht dat deze aan de bestuurders zijde gemakkelijk te openen zijn langs buiten af. Er mogen geen scherpe en uitstekende delen aan zijn.
● Zonnedak :
* Deze moet afgedicht worden met een plaat van minimum 3mm dik en moet minimum 5cm over de zijkant van het zonnedak komen.
* De plaat mag niet voorbij het dak van de auto steken.
* De plaat moet deugdelijk bevestigd worden met minimum 6 bouten van min. M10 of mag vast gelast
worden (min. 50% van de omtrek moet gelast worden met
een lasnaad van min. 5cm.)
* De plaat mag ook aan de balk bevestigd worden en mag niet voorbij de achterkant van de balk komen.
* Bij een zogenaamde T-top (bv: Nissan 100NX), moet er langs beide kanten een buis worden gelast met daar een plaat over.
● Er mogen geen scherpe uitstekende delen aan zijn.
● Er mogen hoeken gelast worden aan de A-stijlen om de motorkap vast te houden. Deze mogen niet groter zijn dan 40x40cm en max. 3mm dik zijn.
● De motorkap mag slechts met max. 2 stangen, welke niet meer dan 10cm boven de motorkap uitsteken, worden vastgemaakt.
● Indien er geen hoekplaten gebruikt worden, mag de motorkap met 4 stangen vastgezet worden.
● Originele scharnierpunten zijn toegestaan en worden gezien als hoekplaten. ( hier mogen dus max. 2 stangen gebruikt worden!)
● De radiator mag op de originele plaats onder de motorkap bevestigd blijven of deze mag ook veilig binnen geplaatst worden tussen de achterbank en het einde van de wagen. Deze moet goed afgeschermd worden van de piloot (zowel de buizen als radiator). De buizen die van voor naar achteren lopen, moeten ook uit 1 stuk bestaan ( dus van aan de radiator tot in het motor compartiment!).
● De originele benzine tank is toegelaten, mits deze zich voor de achteras bevindt. Als deze zich achter de achteras bevindt, moet deze duidelijk lek gemaakt worden of verwijderd worden.
● Een stalen benzinetank van max. 20L moet deugdelijk bevestigd worden tussen de B-stijlen en de achteras.
● De tankontluchting dient zodanig te zijn geconstrueerd, dat er geen benzine door de ontluchting naar buiten kan, deze dient door de bodem heen te gaan.
● De benzine kraan moet voor de benzinepomp worden gemonteerd en er moeten speciale leidingen worden gebruikt. (Bv: benzineleiding, staal gevlochten leiding, ...)
● De batterij moet deugdelijk vastgemaakt worden. Deze moet afgedekt worden tegen lekken door middel van een zuurvast materiaal (bv: Rubber, plastic).
● De batterij moet oftewel geplaatst worden tussen de B-zuilen en de achteras, bevestigd aan de stempel, of op de originele plaats. Indien de batterij op de passagiersplaats wordt geplaatst, moet deze met ijzeren beugels naar de 4 kanten bevestigd worden.
● Een deurplaat is niet verplicht, maar wordt wel aangeraden voor eigen veiligheid.
● Alle wagens moeten voorzien worden van een trekoog, eventueel door middel van een stukje ketting of gordel.
● Trekhaken zijn VERBODEN. Wanneer een trekhaak op de auto staat, dient deze VOLLEDIG verwijderd worden.
● Het voertuig moet voorzien zijn van een nummerbord op het dak met daarop het piloten nummer. (30x30cm). Deze bestaat uit een witte achtergrond met zwarte cijfers. Piloten zijn zelf verantwoordelijk dat deze correct en permanent leesbaar zijn. Wanneer deze niet leesbaar is of het nummer is niet correct tijdens de wedstrijd, kan er een bestraffing volgen.
● Het gebruik van een geluidsdemper is verplicht! De wagen mag max. 90dB produceren op 4000t/min. Teveel geluidsoverlast kan uitsluiting van de wedstrijd tot gevolg hebben.
● Koelvloeistof dient vervangen te worden door gewoon water.
● Een zeil onder elke deelnemende wagen is verplicht.
● Naar gelang het aantal inschrijvingen, kan er maar een maximaal aantal deelnemers toegelaten worden.
!!! Op eender welk moment van de dag heeft de organisatie het recht een wagen te onderwerpen aan een herkeuring en alsnog de wagen af te keuren en uit te sluiten van deelname.
!!! Bij wangedrag tijdens de keuring, het niet respecteren van keurmeesters/organisatie, wangedrag of onsportief rijgedrag, kunnen per inbreuk X-aantal rondes van het eind totaal afgetrokken worden en/of verdere acties worden ondernomen.
!!!Ten alle tijden hebben de organisatie, keurmeesters en de wedstrijdleiding het laatste woord!
● Alles wat NIET in dit reglement staat is uitdrukkelijk VERBODEN !
● Verdere verwijzingen : Zie Algemeen Huisreglement.
Voorbeeld Bangerbeugel :