Urencross

Reglement urencross

 

 

 

  • De urencross is een in totaal 3 uur duurende non-contact klasse.

     

  • minimum leeftijd is 16jaar.

     

  • Meerdere piloten per wagen zijn toegelaten met een max. van 3 piloten per wagen.

     

  • Het is verplicht te rijden met een helm,lange broek,trui met lange mouwen,degelijk schoeisel,overall en nekband(nek bescherming systeem bv:hans,defender,Simpson, …)

     

  • TOEGELATEN AUTO:

    Standaardwagen met originele motoren en met max., 2500cc motorinhoud,


    NIET TOEGELATEN AUTO'S:

    Auto's met 4x4 (ook niet als deze omgebouwd is naar 2WD),grote bestelwagens (bv:Ford transit,wel toegelaten grote bv:Renault kangoo) ,cabrio’s en SUV’s,ook geen turbo motoren en LPG of diesels

  • Er word met standaard wagens gereden.

  • Ook de veringen moeten standaard blijven,zowel vooraan als achteraan.

  • Elke vorm van sper is verboden.

  • Versterkingen zijn toegelaten mits enkele voorwaarden:deze moeten de vormen van de wagen volgen,mogen geen scherpe of uitstekende delen hebben,profiel grote max. 25mmx25mm en maximale plaat dikte van 3mm,bescherm plaat voor de carter pan (glijplaat) is ook toegestaan.

  • Alle wagens moeten voorzien zijn van een perfect werkende rem installatie.

  • Alle wagens moeten voorzien worden van een stof EN remlicht (type mistachterlicht,originele lichten niet toegelaten)

  • VELGEN en BANDEN:
    a/ VELGEN: zijn vrij. Er mag zowel velg 13", 14" of 15" gebruikt worden. Men mag bijvoorbeeld vooraan velg 15" gebruiken en achteraan velg 14. Zowel stalen als licht metalen velgen zijn toegelaten.
    Velgen mogen niet omgekeerd worden en spoorverbreders zijn NIET toegelaten.
    B/ BANDEN: Er mag niet gereden worden met noppenbanden, quadbanden,eurocrossbanden, rallycrossbanden of opgesneden sneeuwbanden. Er mag wel gereden worden met M+S profiel of opgesneden straatbanden, max. 10 mm diep en 10 mm breed. . De banden mogen niet uit de carrosserie steken. Binnenbanden en flappen zijn toegestaan.
    Wielloodjes moeten verwijdert zijn.

  • Alle binnen bekleding moet verwijderd worden,het dashboard en bestuurdersstoel(wel goed bevestigd) mogen blijven staan,alle glas werk moet verwijderd zijn ook de raam mechanisme en mogelijk dakraam!dus dat wil zegen de auto's moeten start klaar op het terrein aankomen,ook moet al het plastiek aan de buitenkant van de auto verwijderd worden (bv:plastiek bumpers)

  • Een 4 punts veiligheidsgordel is verplicht. Deze moet aan de stempel of net achter de stempel bevestigd zijn, gebruik van een degelijke ketting hiervoor is toegestaan. Ook mag deze niet beschadigt zijn.

  • Het is verplicht een bangerbeugel of bouwschoren of rolkooi achter de stoel in de auto te plaatsen deze dienen deugdelijk vast gezet te worden door bodem en dak. En dwars van B-stijl tot B-stijl die ook deugdelijk dienen vastgemaakt te worden,voorbeeld van een bangerbeugel:Deze dient goed geborgd te zijn zodat deze niet in of uit kan schuiven. koker profiel minimaal 50x50x3mm,bij een bouw schoor moet de origenele borg pin verwijderd worden en vervangen worden door een bout min.M12 met een rondel aan elke kant en mag niet verder uitsteken dan de dikte van de bout of men mag ook gebruik maken van een aansluitende en in hoogte passend gemaakte stalen buis min.2mm wand dikte.

  • De bestuurdersstoel moet tegen de stempel/schoor of rolkooi aan te zitten en met een gordel of spanband, bout of ijzeren bevestigingsbeugel aan de stempel vastgezet worden.

  • Bij een zonnedak moet deze afgedicht worden met een plaat minimum 3mm dik en moet minimum 5 cm over de zijkant van het zonnedak komen deze mag niet voorbij het dak van de auto steken,deze moet deugdelijk bevestigd worden met minimum 6 bouten van minimum m10 of mag vast gelast worden(minimum 50% van de omtrek moet gelast worden met minimum lasnaad 5cm)deze mag ook aan de balk bevestigd worden,en mag niet voorbij de achterkant van de balk komen,bij een zogenaamde T-top (bv:Nissan 100nx)moet langs beide kanten een buis worden gelast met daar een plaat over,

  • Er mogen hoeken gelast worden aan de A-stijlen om de motorkap vast te houden,deze mogen niet groter zijn dan 40x40 cm en max. 3mm dik zijn,De motorkap mag slechts met maximaal 2 stangen, welke niet meer dan 10cm boven de motorkap uitsteken, vastgemaakt worden. Deze stangen mogen niet verder naar voor komen als het motorblok zelf!. Indien er geen hoekplaten gebruikt worden mag de kap met 4 stangen vastgezet worden. Originele scharnierpunten zijn toegestaan en worden gezien als hoekplaten hierbij dan dus max. 2 stangen

  • De radiator mag op de originele plaats onder de motorkap bevestigd blijven of mag veilig binnen geplaatst worden tussen achterbank en einde van de wagen,deze moet goed afgeschermd worden van de piloot zowel buizen als radiator,de buizen die van voor naar achteren lopen moeten ook uit 1 stuk bestaan van aan de radiator tot in het motor compartiment.

  • Originele benzine tank is toegelaten mits deze zich voor de achteras bevind,als deze zich achter de achteras bevind moet deze duidelijk lek gemaakt worden of verwijderd worden,Een STALEN benzinetank van max. 20liter moet deugdelijk bevestigd worden tussen de B-stijlen de achteras tankontluchting dient zodanig te zijn geconstrueerd dat er geen benzine door de ontluchting naar buiten kan lopen ook dient deze door de bodem heen te gaan..De benzine kraan moet voor de benzinepomp worden gemonteerd.en er moet speciaal leidingen worden gebruikt (bv:speciaal benzineleiding,staalgevlochten leiding,..)

  • De batterij moet deugdelijk vastgemaakt worden, Hij moet afgedekt worden tegen lekken door middel van een zuurvast materiaal (rubber, plastic) . Hij mag NIET geplaatst worden op de plaats van de passagier. De batterij moet geplaatst worden tussen de B-zuilen en de achteras, bevestigd aan de stempel of de originele plaats.

  • Een deurplaat is niet verplicht maar word wel aangeraden voor eigen veiligheid.

  • Alle wagens moeten voorzien worden van een trek oog eventueel door middel van een stukje ketting of gordel.

  • Trekhaken zijn verboden. Wanneer een trekhaak op de auto staat, dan moet deze VOLLEDIG verwijderd worden.

  • Het voertuig moet voorzien zijn van een dakplaat waar het pilotennummer op vermeld staat (30 cm x 30 cm), witte achtergrond met zwarte cijfers.de piloten zijn verantwoordelijk dat deze nummers juist zijn en permanent leesbaar zijn,bij onleesbare of verkeerd nummers tijdens de wedstrijd kan er een bestraffing volgen.

  • Het gebruik van een geluidsdemper is verplicht.wagen mag maximaal 90DB produceren op 4000 t/min, teveel geluidsoverlast kan uitsluiting van de wedstrijd tot gevolg hebben.

  • Koelvloeistof dient vervangen te worden door gewoon water.

  • Een zeil onder elke deelnemende wagen is verplicht.

  • Naar gelang van het aantal inschrijvingen kan een maximaal aantal deelnemers toegelaten worden.

  • Op eender welk moment van de dag kan de auto gecontroleerd worden op alle punten van het reglement.

  • Bij wangedrag bij de keuring,het niet respecteren van keurmeesters/organisatie,wangedrag of onsportief rijgedrag kunnen per inbreuk een x-aantal rondes van het eind totaal afgetrokken of worden verdere acties ondernomen.

  • Ten alle tijden hebben keurmeesters en wedstrijd leiding het laatste woord.alles wat niet in dit reglement staat is uitdrukkelijk verboden.

     

  • Verdere verwijzing zie algemeen reglement.

     

  • Voorbeeld bangerbeugel: