Algemeen Reglement

·   Het is verplicht te rijden met: een helm, lange broek, een trui met

    lange mouwen en stevige gesloten schoenen. Een brandwerende

    overall wordt aangeraden voor eigen veiligheid. Een nekband is

    steeds verplicht behalve bij de achteruitrijrace, de uren- en de

    avondoefenrit.  (!!!  Bij deze laatste 3 klasses is een nekband 

    dragen wel sterk aanbevolen !!!)

 

·   Door zich in te schrijven verklaart iedere piloot dat hij/zij medisch          geschikt is om een voertuig te besturen.   

 

·   Iedere piloot blijft tijdens de wedstrijd in zijn stoel zitten met de

    gordels vast. Tenzij het levensbedreigend is of op aanraden van de

    officials.

 

Dit algemeen reglement geldt voor alle

klasses tenzij het anders beschreven staat in het specifieke reglement.

 

·   NIET TOEGELATEN WAGENS

                  o   Auto's met 4x4 (ook niet als deze zijn omgebouwd naar

                       2wd)

                  o   Grote bestelwagens (bv. Ford Transit.) (Wel toegelaten:

                       bv. Renault Kangoo)

                  o   Cabrio's

                  o   SUV's

                  o   MPV

                  o   Geen turbomotoren, LPG of Diesel. 

 

·   Er wordt met een standaard wagen gereden.

 

·   De veringen dienen ook standaard te blijven. (Zowel voor- als

    achteraan)

 

·   Elke Vorm van sper is verboden. 

 

·   Versterkingen zijn toegelaten, mits enkele voorwaarden.

                  o   Zij dienen de vorm van de wagen te volgen.

                  o   Ze mogen geen scherpe en/of uitstekende delen

                       hebben.

                  o   Profiel grootte max. 40mm x 40mm.

                  o   Maximale plaat dikte: 3mm.

 

·   Beschermplaat voor de carter pan (glijplaat) is toegestaan.

 

·   Alle wagens moeten voorzien zijn van een perfect werkende rem

    installatie.

 

·   Alle wagens moeten voorzien worden van een stof- EN remlicht

    (type mist achterlicht)

-->  Met uitzondering van de BALKEN EN ACHTERUITRIJRACE.

 

·   Lichten op de originele plaats worden niet toegelaten.

 

·   VELGEN:

                   o  Velgen mogen niet omgekeerd worden.

                   o  Spoorverbreders zijn NIET toegelaten.

                   o  Alle wielbouten en moeren moeten aanwezig zijn en

                       vastzitten.

·   BANDEN:

                   o  Noppen-, Quad-, Eurocross-, Rallycross-

                       of sneeuwbanden met de zogenaamde spikes zijn niet

                       toegestaan.

                   o  Er mag enkel gereden worden met straatlegale banden

                       M+S profiel, sneeuwbanden zonder spikes

                       of straatbanden.  Al deze banden mogen opgesneden

                       worden tot max. 10mm breedte.  

                   o  De banden mogen niet uit de carrosserie steken.

                   o  Binnenbanden en flappen zijn toegestaan.

                   o  Wielloodjes moeten verwijderd zijn.

  -->  Er is geen enkele discussie mogelijk i.v.m. autobanden.

 

BOUW VAN DE WAGEN

·   Alle binnenbekleding moet verwijderd worden. Het dashboard en

    bestuurderstoel (goed bevestigd) mogen blijven.

·   Alle glaswerk moet verwijderd zijn. (Alsook het raammechanisme en

    indien van toepassing het dakraam)

·   Al het plastiek aan de buitenkant van de auto dient verwijderd te

    worden. (Bv. plastiek bumpers).

·   Airbags moeten verwijderd worden of duidelijk zichtbaar onklaar            gemaakt worden.

·   De wagens dienen startklaar te zijn voor aankomst op het

    evenement.

 

·   Een 4-punt veiligheidsgordel is verplicht. Deze moet aan de stempel

    of net achter de stempel bevestigd zijn. Gebruik van een degelijke

    ketting is hiervoor toegestaan. (Ook deze mag niet beschadigd zijn.)

    De originele gordel van de wagen is niet toegelaten.

 

·   Het is verplicht een bangerbeugel/ bouwschoren of rolkooi achter de

    stoel in de auto te plaatsen. Deze dienen deugdelijk vastgezet te

    worden tussen bodem en dak, alsook dwars van B-stijl tot B-stijl

    (enkel voor de schoren) dienen naar behoren vastgemaakt te

    worden. 

·   Als er schoren worden gebruikt, dient men gebruik te maken van 2

    verticale schoren en een horizontale schoor.  De horizontale schoor

    wordt achter de verticale schoren bevestigd . De bestuurdersstoel

    moet dan vastgemaakt worden aan de verticale schoor achter de

    bestuurdersstoel.

 

 

·   Voorbeeld van een bangerbeugel:

                   o   Koker profiel minimaal: 50x50x3mm.

                   o   Bij een bouwschoor dient de originele borgpin

                        verwijderd te worden en vervangen worden door een

                        bout van min. M12 met een rondel aan elke kant. Deze

                        mag niet verder uitsteken dan de dikte van de bout.

                   o   Men mag ook gebruik maken van een aansluitende en

                        in de hoogte passend gemaakte stalen buis van min.

                        2mm wand dikte.

 

·   De bestuurdersstoel moet tegen de stempel/schoor of rolkooi

    aanzitten en met een gordel, spanband, bout of ijzeren

    bevestigingsbeugel aan de stempel vastgezet worden.

 

 

·   Indien men met raamnetten rijdt, is het verplicht dat deze aan de

    bestuurderszijde gemakkelijk te openen zijn langs buiten af. Er

    mogen geen scherpe en uitstekende delen aan zijn.

·   Raamnetten zijn enkel toegestaan aan de bestuurderskant en in het

    voorraam.

 

·   Dakraam:

                   o   Deze moet afgedicht worden met een plaat van

                        minimum 3mm dik en moet volledige dicht zijn.

                   o   De plaat mag niet voorbij het dak van de auto steken.

                   o   De plaat moet naar behoren bevestigd worden met

                        minimum 6 bouten van min. M10 of mag vast gelast

                        worden (min. 50% van de omtrek moet gelast worden

                        met een lasnaad van min. 5cm.)

                   o   De plaat mag ook aan de balk bevestigd worden

                        en mag niet voorbij de achterkant van de balk komen.

                   o   Bij een zogenaamde T-top (bv: Nissan 100NX), moet

                        er langs beide kanten een buis worden gelast met

                        daar een plaat over.

                   o   Er mogen geen scherpe uitstekende delen aan zijn.

 

 

·   Er mogen hoeken gelast worden aan de A-stijlen om de motorkap

    vast te houden. Deze mogen niet groter zijn dan 40x40cm en max.

    3mm dik zijn.

·   De motorkap mag met stangen, welke niet meer dan 10cm boven

    de motorkap uitsteken, worden vastgemaakt. 

·   Indien er geen hoekplaten gebruikt worden, mag de motorkap met 4

    stangen vastgezet worden.

 ·  Originele scharnierpunten zijn toegestaan en worden gezien als

    hoekplaten.

 

 

·   Er mogen geen bumpers uitgewisseld worden (van een ander

    model bijvoorbeeld)  Alleen bij Ford Sierra mag de voorbalk

    vervangen worden door een met dezelfde afmetingen en dikte. 

 

·   Motorsteunen mogen in ijzer gemaakt worden maar mogen niet

    groter zijn dan origineel.

 

·   De radiator mag op de originele plaats onder de motorkap bevestigd

    blijven of deze mag ook veilig binnen geplaatst worden tussen de

    achterbank en het einde van de wagen. Deze moet goed

    afgeschermd worden van de piloot (zowel de buizen als radiator).

    De buizen die van voor naar achteren lopen, moeten ook uit 1 stuk

    bestaan (dus van aan de radiator tot in het motor compartiment!). 

-->  Uitzondering: zie specifiek regelement balken en driewielers!

 

·   De originele benzinetank is toegelaten, mits deze zich voor de

    achteras bevindt. Als deze zich achter de achteras bevindt, moet

    deze duidelijk lek gemaakt worden of verwijderd worden.

·   Een stalen benzinetank van max. 20L moet deugdelijk bevestigd

    worden tussen de B-stijlen en de achteras of aan de rolkooi.

·   De tankontluchting dient zodanig te zijn geconstrueerd, dat er geen

    benzine door de ontluchting naar buiten kan, deze dient door de

    bodem heen te gaan en vast te zitten.

·   De benzinekraan moet voor de benzinepomp worden gemonteerd

    en er moeten speciale leidingen worden gebruikt. (Bv:

    benzineleiding, staal gevlochten leiding, ...) De benzinekraan moet

    binnen handbereik zijn van de officials. Alle aansluitingen moeten

    aan de bovenkant van de tank aangesloten zijn.

 

·   De batterij moet naar behoren vastgemaakt worden met een ijzeren

    beugel. Deze moet afgedekt worden tegen lekken door middel van

    een zuur bestendig materiaal (bv: Rubber, plastic).

·   De batterij moet oftewel geplaatst worden tussen de B-stijlen en de

    achteras, bevestigd aan de stempel, of op de originele plaats. 

 

·   Een deurplaat is niet verplicht, maar wordt wel aangeraden voor

    eigen veiligheid.  

-->  Uitzondering:  bij balken en duo's wel verplicht!!

 

·   Alle wagens moeten voorzien worden van een trekoog, eventueel

    door middel van een stukje ketting of gordel.

·   Trekhaken zijn VERBODEN. Wanneer een trekhaak op de auto

    staat, dient deze VOLLEDIG verwijderd te worden.

 

·   De deuren van de piloten mogen dicht gelast worden, in deze

    deuren mag men ook top baren inlassen.

·   De andere deuren mogen vastgemaakt worden met oftewel max. 6

    bouten of max. 6 plaatjes (gelast) van 5cmx5cm of met gordels.

 

·   Het kofferdeksel mag NIET compleet vast gelast worden, het mag

    alleen vastgemaakt worden met max. 6 bouten of max. 6 plaatjes

    (gelast) van 5cmx5cm of met gordels.

 

·   De bescherming van de distributie, delco, plastiek inlaatspruitstuk of

    de oliefilter is toegelaten als deze zich VOORAAN de motor

    bevinden (niet aan de zijkant). Deze bescherming mag uit ijzer van

    maximaal 5mm dik zijn en mag niet kunnen beschouwd worden als

    een versterking.

 

·   Vloerplaten onder de pedalen zijn toegestaan, maar niet verplicht.

 

·   Het voertuig moet voorzien zijn van een nummerbord op het dak

    met daarop het piloten nummer. (30x30cm). Dit bestaat uit een

    witte achtergrond met zwarte cijfers. Piloten zijn zelf

    verantwoordelijk dat het nummer correct en permanent leesbaar is.

    Wanneer dit niet leesbaar is of het nummer is niet correct tijdens

    de wedstrijd, kan er een bestraffing volgen.

 

·   Het gebruik van een geluidsdemper is verplicht! De wagen mag

    max. 90dB produceren op 4000t/min. Te veel geluidsoverlast kan

    uitsluiting van de wedstrijd tot gevolg hebben.

 

·   Koelvloeistof dient vervangen te worden door gewoon water.

 

·   Een zeil onder elke deelnemende wagen is verplicht.

 

·   Enkel bij de duo's en bij jeugd met begeleiding kan er met 2

    personen tegelijk in de wagen gezeten worden.

 

·   Naar gelang het aantal inschrijvingen, kan er maar een maximaal

    aantal deelnemers toegelaten worden.

 

 

!!! Op eender welk moment van de dag heeft de organisatie het recht een wagen te onderwerpen aan een herkeuring en alsnog de wagen af te keuren en uit te sluiten van deelname.

 

 !!! Bij wangedrag tijdens de keuring, het niet respecteren van keurmeesters/organisatie, wangedrag of onsportief rijgedrag, kunnen per inbreuk X-aantal rondes van het eind totaal afgetrokken worden en/of verdere acties worden ondernomen.

 

 !!!Ten alle tijden hebben de organisatie, keurmeesters en de wedstrijdleiding het laatste woord!

 

Alles wat NIET in dit reglement staat is uitdrukkelijk VERBODEN!

 

-->Verdere inlichtingen: Zie Reglementen per klasse en Huisreglement

 

Voorbeeld bangerbeugel

Vindt ons ook op :

Sponsors :

(niet beperkt tot)